Usein kysyttyä
Asiakaspalvelu
Miten ilmoitan, jos yhteystietoni muuttuvat?
Helpoiten voit ilmoittaa uudet yhteystietosi Asiakastietojen päivityslomakkeellamme tai sähköpostilla laskutus@koillislapinsahko.fi. Maistraattiin tai postiin tehdyt muutokset eivät päivity asiakastietoihimme.
Laskutus
Miksi saan edelleen laskun Koillis-Lapin Sähköltä, vaikka ostan sähkön toiselta yhtiöltä?
Sähkön siirtää ja laskuttaa aina paikallinen sähkönsiirtoyhtiö riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä. Verkkoyhtiöillä on oma maantieteellinen vastuualueensa, jonka sisällä yhtiö vastaa sähköverkkojen rakentamisesta, ylläpidosta ja valvonnasta. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.
Voinko nähdä jostain vanhat laskuni?
Löydät sähkölaskusi Online-palvelustamme. Jos et ole vielä ottanut Onlinea käyttöön, rekisteröidy palveluun pankkitunnuksillasi tai mobiilevarmenteella.
Miten saan sähkölaskuni e-laskuna?
Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Koillis-Lapin Sähkön laskun tilausta varten tarvitset laskustamme asiakasnumeron ja laskun viitenumeron.
Voiko sähkölaskun saada sähköpostiin?
Sähkölaskun voi saada sähköpostiin lähettämällä pyyntö asiakaspalvelumme sähköpostiin laskutus@koillislapinsahko.fi.
Haluaisin siirtää laskun eräpäivää. Miten toimin?
Voimme antaa maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Eräpäivän siirto pitää tehdä ennen laskun eräpäivää. Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa asiakaspalvelustamme. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 11,5 prosenttia.
Voinko muuttaa laskujeni eräpäivää pysyvästi?
Laskujen eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi. Yksittäiselle laskulle on mahdollista pyytää lisää maksuaikaa.
Sähkönsiirto
Miksi en voi vaihtaa sähkönsiirtoyhtiötä samalla tavalla kuin sähkön myyjää?
Sähköverkkoliiketoiminta on Suomessa säädetty lakisääteiseksi monopolitoiminnaksi. Kilpailevien sähköverkkojen rakentaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ja sähköverkkojen toimintavarmuus on yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeää. Asiakas voi kilpailuttaa vain liittymisjohtonsa rakentamisen. Energiavirasto valvoo sähkönjakelun hinnoittelua ja sen kohtuullisuutta. Sähkönjakeluyhtiöiltä edellytetään asiakkaiden tasapuolista kohtelua ja tästä syystä hinnat ovat samat kaikille asiakkaille.
Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?
Sähkönsiirtomaksuilla katetaan sähkön jakelemisesta, sähköverkon kunnossapidosta ja uudistamisesta, sähkönkulutuksen mittaamisesta, ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä sekä vikojen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset. Näistä toiminnoista on huolehdittava riippumatta asiakkaiden sähkönkäytön määrästä. Siksi siirtomaksusta yhä suurempi osuus on perusmaksua.
Miksi perusmaksu nousee sulakekoon mukaan?
Sulakekoko määrittelee, kuinka paljon asiakas voi ottaa verkosta sähköä käyttöönsä. Mitä suurempi sähkönkäyttö asiakkaalla on, sitä vahvempaa sähköverkkoa ylläpidämme sähkönlaadun varmistamiseksi.
Liittymät
Olen ostanut kiinteistön, johon kuuluu sähköliittymä. Mitä minun pitää ilmoittaa sähköyhtiölle?
Sähköliittymä ei siirry automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle vaan liittymän siirrosta tulee olla maininta kiinteistön luovutuskirjassa. Ota yhteys asiakaspalveluumme heti kiinteistökaupan tapahduttua ja hoidamme liittymän omistajanvaihdon kauppa- tai luovutuskirjan perusteella. Muista tehdä myös sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa.
Milloin tarvitsen sähköliittymän?
Tarvitset sähköliittymän, kun rakennat. Sähköliittymällä saat oikeuden liittyä sähköverkkoon, sähköt tonttisi rajalle saakka sekä perustan sähkösopimuksen tekemiseen. Kun aloitat rakentamisen, ota ajoissa yhteys tekniseen asiakaspalveluumme. Lue lisää sähköliittymän tilaamisesta.